Tyk-kuntousta Jytyliiton toimisto- ja hallintopalveluhenkilöstölle

9.3.2015

Hei,

Jytyliitto, työterveyshuolto, Verve Mikkeli ja Kela järjestävät yhteistyössä Tyk-kuntousta Jytyliiton toimisto- ja hallintopalveluhenkilöstölle.

Välittäkää tästä tietoa jäsenillenne (toimisto ja hallintopaleluissa työskenteleville).

Tyk-kuntoutuksen tavoitteena on löytää ratkaisuja työssä jaksamisen tukemiseksi, kuinka parantaa omaa hyvinvointia ja mahdollisuuksia palkitsevaan työhön. Kuntoutuksessa tarkastellaan, mitä työssä tapahtuu, mikä työssä on muuttunut ja kuinka muutokset vaikuttavat jaksamiseen. Omaan terveyteen, terveyskuntoon sekä henkilökohtaiseen hyvinvointiin liittyvät asiat ovat tärkeä osa kuntoutusta. Tukena kuntoutuksessa ovat muiden samassa tilanteessa olevien kuntoutujien lisäksi mm. Verven työelämän asiantuntija, kuntoutuslääkäri, työfysioterapeutti ja psykologi  sekä lisäksi oma työterveyshuolto sekä työnantaja (esimies).

Kenelle?

Työntekijä voi parantaa omaa työkykyään TYK-kuntoutuksessa, jos hänen työkykynsä ja ansiomahdollisuudet ovat olennaisesti heikentyneet sairauden vuoksi. TYK-kuntoutus voi myös olla ratkaisu, kun asianmukaisesti todetun sairauden, vian tai vamman arvioidaan aiheuttavan lähivuosina työkyvyn ja ansiomahdollisuuksien olennaisen heikentymisen.

Kuntoutus tulee käynnistää riittävän varhain, jotta työssä jatkaminen voidaan turvata. Kuntoutukseen pääsyn edellytyksenä on lisäksi, että kuntoutustarve ja mahdollisuudet on riittävästi selvitetty työpaikalla tai työterveyshuollossa ja, että työpaikan tai työterveyshuollon toimenpiteet eivät riitä työkyvyn ylläpitämiseksi. Tällöin työntekijä voi hakeutua perusterveydenhuollon tai työterveyshuollon kautta ammatilliseen kuntoutukseen.

LISÄTIETOJA LIITTEESSÄ: Tiedote TYK Jytyliitto toimisto- ja hallintopalveluhenkilöstö.docx

Verve: Mervi Aula

p. 040 509 1133, mervi.aula@verve.fi

Jytyliitto: Mika Periaho